Aku Adalah Aku...
HoLiDaY iN Thailand
Thursday, June 16, 2011 @ 12:27 PM | 1 Comment [s]

Dah lama rasanya fadh tak tulis kt blog. Fadh tak tau nk tulis apa kat blog ni.. huhu,,
tapi hari ni fadh nak share pengalaman fadh bercuti dengan along di Thailand..
Seperti tahun lepas, fadh ilut along balik Kedah. Tapi tahun ni special sikit, sebab dapat pergi Thailand.
yahoo!!! seronok sangat!! ^_^

Sebelum ke Thailand, mestila kena buat pasport dulu.. fadh tak de pasport, so along bawak pergi Imegresen Sungai Petani untuk buat pasport..
inilah pasportnye..

Kami bertolak ke Thailand pada pagi 7 Jun, dengan menaiki kereta along.. yg turut pergi ke Thailand ialah, along, b.jat, kak julie, umar dan juga kawan b.jat.. kami bertolak dari rumah mertua along pukul 5.30 pagi dan sampai ke sempadan Malaysia-Thailand pada pukul 10.30 pg.. Kami masuk melalui Kaki Bukit, Perlis..

Thailand

Waktu di sana lewat sejam dengan Malaysia.. waktunye je yg lewat sejam, tapi sama je dengan Malaysia.. sampai je Thailand, kami bergerak ke Satun. Sepatutnye kami ke Koh Lipei (Pulau Lipei), tapi kami terlewat dan ketinggalan bot..  huhu.. mcm explorace je, igatkn sempat kejar bot kat Par bara, tapi tak sempat jugak..
So, kami stay je kat Par bara.. Par bara ni denkat je dengan pantai.. kami menginap di sana selama satu malam.. harga satu bilik murah je, dalam 600 baht, klu ikut duit Malaysia dalam RM 60..

inilah tempat penginapan kami..

Malammye, kami ronda2 kat Par bara..  kami singgah makan kat tepi jalan, fadh makan pulut dengan ayam goreng.. yum2, sedap sangat.. air pulak kami order milo ais.. the only air yang org kedai tu boleh sebut.. nk mntk limau ais, tak tau plak nk ckap dlm bahasa Thai.. huhu..

Keesokan harinya, kami bergerak dari Pak bara ke Hat yai.. perjalanan mengambil mse lebih kurg 2 jam.. sebelum tu, kami singgah sarapan.. untuk sarapan, fadh makan roti telur.. uniknye di Thailand ni, roti canai or roti telur bukan makan dengan kuah tapi makan dengan susu dan gula.. huhu.. manis..

roti telur dengan susu & gula..

Sampai je di Hatyai, kami naik tuk tuk iaitu teksi.. unik! umar suke naik tuk tuk..

di atas tuk tuk

Sampai je bazaar, kami makan tengah hari dulu. fadh order ke teow goreng dengan air limau ais.. sedap sangat! kue teow kat sini lebar2.. air limau ais dye.. fuhh!! memang sedap.. mcm makan limau je.. huhu..

kue teow goreng

Lepas makan kami mula la ronda2 kat bazaar.. along beli banyak beg duit untuk adik2.. untuk fadh pon ade..  terima kasih along.. fadh pulak, ikut umar.. dye gi jejalan kat bahagian yang jual kasut.. lepas tu, umar amek satu kasut ni, unik designnye.. kat Malaysia tak ade lagi kasut ni.. umar amek yang saiz org besar, dye pakai.. lepas tu, org kedai t bg yg saiz kanak-kanak.. huhu, lawak sangat.. umar merajuk, dye nak yg besar punye.. tak nak yg kecik,, umar sampai baring kat kedai tu, sebab merajuk.. last2, ayah dye belikan jugak yang saiz untuk budak kecik.. nasib baik dye nak.. siap pakai dalam rumah, tak nak bukak langsung.. hai la anak buah fadh ni.. nasib baik sorg.. haa.. ini la kasutnye.. mcm kasut gergasi,,

kasut yg tak spesifik utk kaki kiri & kanan

Kemudian, kami ke Dannok.. kat sini la fadh beli baju2.. huhu.. semua ada.. lepas jalan-jalan kat Dannok, kami pon pulang ke Malaysia.. huhu.. sampai je kat Malaysia, kami ke Padang Besar.. along beli barang yang dikirim oleh uwan (nenek).. kam makan malam di sana..

Cendol Jo

Kami teruskan perjalanan pulang ke sik (rumah mertua along).. sebelum tu, kami sempat singgah di warung cendol Jo.. sedap.. yummy.. kami sampai di rumah jam 2 pagi.. huhu..

#  Seronok sangat cuti kali ni.. dapat melihat keindahan negara orang.. Indah sungguh bumi ciptaan Allah...
    Lepas ni boleh la ajak mak dengan abah pergi Thailand pula...